Jak se v karanténě nezbláznit

Situace, ve které se nyní nacházíme je pro všechny náročná, omezující, ale také velmi zásadní pro naše vztahy.

Karanténa je velká psychická zátěž. Náš běžný život se dostává do úplně jiných kolejí, velmi omezených. Všem je nám najednou tak nějak úzko, každé zakašlání nás k smrti vyděsí, symptomy nákazy cítíme tak trochu všichni ve svém těle, i když jsme zdrávi. Máme strach o sebe, o své blízké, ale i o své živobytí. Tak nějak se nám rozmazala celá budoucnost a život najednou nemáme úplně ve svých rukou. Je to situace, kterou nikdo z nás nečekal, málokdo ji zná, snad už jen válečná generace má s tak hromadným ohrožením své zkušenosti. Karanténa logicky vyvolává spoustu emocí. Z pocitů ohrožení, úzkosti a strachu vznikají neadekvátní bouřlivé reakce, a to navíc vůči těm, kteří jsou nám nablízku. To vše je normální, když čelíme tak vysoce stresující a neznámé situaci. Jakákoli stresující situace přispívá k tomu, že jsme mezi sebou trochu podráždění a nevrlí. Za normálních okolností však můžeme odejít a dát si pauzu. To však nemůžete udělat, když jsme v karanténě. I bez viru je trávení společného času s rodinou občas docela výzvou a karanténa pravděpodobně velmi prověří, v jaké je náš vztah kondici. Bude to velká zkouška pro všechny páry. A nebude to lehké.

Když však využijeme tuto nenadálou situaci jako příležitost a obrníme se trpělivostí, můžeme z karantény vytěžit i pozitiva. Můžeme se na tuto situaci dívat například jako na příležitost se přiblížit. Asi to nebude úplně vrcholná romantika, když jsme nedobrovolně uzavřeni v karanténě, která nás má navíc ochránit před potenciálně smrtelnou nemocí, i tak ale můžeme využít společný čas, podle svých nejlepších schopností. Můžeme si například uvědomit a možná i pocítit vděčnost, že máme ve svém partnerovi oporu a zázemí. Vděčnost, že v téhle složité situaci nejsme úplně sami. Vděčnost, že máme vedle sebe někoho, kdo spolu s námi všem nečekaným obtížím čelí, někoho, kdo je připraven nám pomoci, pokud bude potřeba. Máme také čas napojit se sami na sebe i na své blízké. Možná si více než kdy jindy uvědomíme, čeho si ve svém životě vážíme, máme čas o svém životě popřemýšlet a máme také čas jít ve svých úvahách více do hloubky, což nám shon běžného každodenního života příliš nedovoluje. Můžeme si pomoci i navzájem, podpořit se, pochopit jeden druhého, naslouchat si. Už vědomí, že posloucháte, může vašemu partnerovi poskytnout velkou úlevu.

Připravili jsme pro vás pár tipů, jak lépe zvládnout domácí karanténu:

Mějte na paměti, že i když není mnoho věcí, které můžeme v karanténě ovládat, existuje jedna věc, kterou ovládat lze. Můžeme ovládat, jak se k sobě chováme. Cílem je zůstat laskavým a podporujícím navzdory pocitům stresu.

  • Zkuste být tolerantnější více než obvykle a mnohem více i respektovat prostor toho druhého.
  • V době karantény si zaveďte nějaký domácí režim, který si se svým partnerem vzájemně vyjednejte tak, aby vám oběma a celé rodině vyhovoval. Je dobré mít na každý den plán, co chci v ten den udělat, stihnout, každý za sebe. Partner se může připojit, ale také ne, nenuťme ho.
  • Otevřeně prodiskutujte své potřeby a nastavte si svá domácí pravidla, která mohou pomoci předejít zbytečným hádkám. Domluvte se na každodenních činnostech, jak budou probíhat a kdo co udělá, zapojte i děti. Vyjednejte si i chvíle o samotě, chvíle pro svoji práci a chvíle pro nějakou společnou činnost. Klíčové je si domluvit pravidla s partnerem i dětmi, vyslechnout se a najít kompromis společného fungování, aby se v něm všichni cítili komfortně.
  • Dodržujte pravidelný režim, hygienu, starejte se o svůj vzhled. Možná se to nezdá, ale pravidelný režim a dobrý pocit ze sebe sama  i v domácím prostředí, nám pomáhá zvládnout karanténu mnohem lépe. 
  • Pokud to jde, choďte ven a vystavujte se sluníčku. Běžte do lesa nebo někam, kde není riziko nákazy.
  • Udržujte si fyzickou kondici, cvičte, protahujte se, pohyb v našem životě je nesmírně důležitý.
  • Zkuste zůstat aktivní i přes veškerá omezení, které karanténa přináší. Zkuste svůj čas nepromarnit, zkuste ho vyplnit smysluplně tím, co vás nabíjí, co vám přináší radost. Cvičte jógu, posilujte, šijte roušky, malujte, čtěte, vzdělávejte se, udělejte jarní úklid, uvařte něco zajímavého, poslouchejte hudbu, meditujte, milujte se. Dělejte cokoliv, co vás těší. Svého partnera pak můžete svojí radostí nakazit.
  • Pokud se situace vyhrocuje, zkuste se zamyslet, co vás rozčiluje. Zkuste svému partnerovi popsat, co ve vás daná situace vyvolává a vysvětlit, co potřebujete jinak. Vyvarujte se kritiky partnera i jakýmkoliv výčitkám. 
  • Zacházejte se svým partnerem s laskavostí. Na komunikaci jste vždy dva a každý máte poloviční zásluhu na tom, jak vaše komunikace probíhá. Vyjádřete upřímně své pocity i potřeby. Pokud si ponecháte pouze své domněnky, mohou vás dostat do bludného mentálního kruhu. 
  • Mluvte otevřeně i o svých obavách. Není nutné ignorovat strach, ale diskutovat o něm. Je velmi důležité, aby každý z vás mohl své obavy vyjádřit.
  • Diskutujte o svých budoucích plánech i o všech věcech, které byste v budoucnu chtěli změnit. Jedním z nejlepších způsobů, jak se vypořádat se stresovou situací, je představit si, jak o tom budete mluvit až situace pomine,  za rok, za pět let nebo na konci svého života. Může vám to pomoci podívat se na současnost s poněkud odlišnou perspektivou
  • Pokud jsme zdrávi, je dobré mít na paměti, že se nejedná o nemoc, ale pouze o preventivní karanténu. Je dobré udržovat naději, že vše dobře dopadne.
  • Zkuste své emoce řídit tak, abyste mohli být v této kritické době tím nejlepším partnerem, jakým být můžete. Mluvte o tom, co vám pomáhá a nabídněte pomoc svému partnerovi, pokud ztrácí dobrou náladu či naději.  Budujte společně duševní sílu. Máte nečekaně spoustu času na rozhovor i na vzájemné hlubší poznání.
  • Mluvte i o jiných věcech než jen o coronaviru. 
  • A hlavně nezapomínejme na to, že tato situace je dočasná. 
  • Pokud zvládnete společně úspěšně přežít karanténu, bude to rozhodně posilující příběh pro celý váš vztah.
  • A v neposlední řadě se zamyslete nad tím, zda se dá bezpečně pomoci i někomu jinému.

Autor: Ing. Lenka Matoušová, Case Manager, Servis vztahů

Komentáře